تاریخ : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳ Sunday, 22 December , 2024
3

«مسئول‌محوری» یا «مردم‌محوری»؟! نقدی بر مدیریت دیدارهای مردمی مسئولان در هفته دولت

  • کد خبر : 4564
  • 13 شهریور 1401 - 22:31
«مسئول‌محوری» یا «مردم‌محوری»؟! نقدی بر مدیریت دیدارهای مردمی مسئولان در هفته دولت

پایگاه خبری ثروت ایرانی – دیشب مسجد محله شلوغ‌تر از شب‌های قبل بود. بین نماز مغرب و عشاء، امام جماعت مسجد اعلام کرد که تعدادی از مسئولان استانی و شهری برای پیگیری مشکلات اهالی محل به این مسجد آمده‌اند. صحبت‌های امام جماعت تمام نشده بود که پچ پچ نمازگزاران شروع شد. مرد میانسال بدون مقدمه […]

پایگاه خبری ثروت ایرانی – دیشب مسجد محله شلوغ‌تر از شب‌های قبل بود. بین نماز مغرب و عشاء، امام جماعت مسجد اعلام کرد که تعدادی از مسئولان استانی و شهری برای پیگیری مشکلات اهالی محل به این مسجد آمده‌اند. صحبت‌های امام جماعت تمام نشده بود که پچ پچ نمازگزاران شروع شد. مرد میانسال بدون مقدمه به من گفت: «هر سال هفته دولت می‌آیند اینجا و یک سری قول می‌دهند و می‌روند ولی مشکلات مردم برطرف نمی‌شود.»
درگوشی نمازگزاران یک نشانه ارتباطی بود. همان طور که پیش بینی می‌شد بلافاصله بعد از نماز عشاء بیشتر نمازگزاران از مسجد خارج شدند. اعضای هیئت امنای مسجد و تعدادی انگشت‌شمار از نمازگزاران نشسته بودند و مسئولان و کارشناسان نهادهای اجرایی و شهری که البته پرتعداد بودند.
به راحتی قابل فهم بود که بین مسئولان و مردم مسائل ارتباطی جدی وجود دارد. ساده‌ترین تحلیل این است که سابقه خوبی از حضور مسئولان در مساجد در ذهن مردم وجود ندارد. یا مردم به مسئولان و وعده‌هایشان اطمینان ندارند که باز هم پای صحبت‌شان بنشینند.
جلسه‌ای که برای پیگیری مشکلات اهالی محل برگزار شد، با گزارش‌دهی شهردار منطقه در خصوص لوایح بودجه و مسائل شهری و سخنرانی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره فروش نفت، شرایط اقتصادی کشور، مصوبات سفر رئیس جمهوری به قم و ارز ۴۲۰۰ تومانی گذشت. از نوع نگاه و رفتار همان تعداد انگشت‌شمار که در مسجد بودند، مشخص بود که به نحوه برگزاری این جلسه اعتراض داشتند. پایان جلسه هم به مردم اعلام شد که اگر سئوالی دارند بپرسند.
تردیدی نیست که روحیه مردمی‌بودن مسئولان علاوه بر سرعت بخشی به حل مسائل مردم، آنها را به آینده امیدوار می‌کند اما وقتی «از مسئول شنیدن» جایگزین «از مردم شنیدن» شود و مولفه‌هایی اولیه ارتباطی در گفتگوهای رو در رو رعایت نشود، باید به مردم حق داد که پای صحبت مسئولان ننشینند و به وعده‌هایشان اطمینان نداشته باشند.
راهبری مطلوب دیدارهای حضوری مسئولان با مردم این است که قبل از ورود به محله، تمامی مسائل فعلی و مطالبات گذشته مردم بررسی و دسته‌بندی شده، به گونه‌ای که برای همگان واضح باشد که رویکرد مساله‌محوری در این دیدارها مورد توجه مسئولان است. ضمن این که مسئولان به دور از کلی‌گویی، حرف مردم را بشنوند و صادقانه به مردم بگویند که تا هفته دولت سال آینده چه تعداد از این مشکلات برطرف خواهد شد. مسئولانی که در این جلسات حضور می‌یابند باید از اختیار کافی برای بررسی مسائل و بیان وعده به مردم برخوردار باشند. مدیرانی که توانایی جذب اعتبار برای رسیدگی به مسائل مردم را ندارند بهتر است در این جلسات حضور نداشته باشند، چون وقتی به مردم گفته شود برای حل مسائل محله، بودجه ندارند، اختلاس‌‌های کلان و تخلفات گسترده مالی بعضی مسئولان، رانت‌ها و تبعیض‌ها در ذهن آنها تداعی می‌شود خروجی این جلسات، افزایش ناامیدی مردم و کاهش اعتماد به مسئولان خواهد بود/روح‌الله کریمی

لینک کوتاه : https://servateirani.ir/?p=4564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.