به گزارش ثروت ایرانی ، آیت الله محمد علی انصاری شوشتری مولف « الموسوعه الفقهیّه المیسّره » ، با اشاره به اهداف این موسوعه و روند تالیف اظهار داشت: جرقههای نخستین نگارش موسوعه در سال ۶۳ در ذهن بنده پدید آمد و با همراهی آیت الله اراکی در سال ۷۴ جلد اول آن پس از فراز و نشیبهایی در مجمع الفکر اسلامی آماده و به چاپ رسید.
آیت الله انصاری بیان کرد: اکنون پس از مدتها انتظار، خدا را شاکریم که فرصت فراهم شد تا شرح حالی از زحمت و مشقت و جانفشانی را که در طول ۳۶ سال در تدوین « الموسوعه الفقهیّه المیسّره » کشیده ام به محضرعلما تقدیم نمایم.
وی عنوان کرد: اصطلاح موسوعه در عصر حاضر به دو معنی اطلاق می شود که شامل کتابهایی که به طور وسیع و گسترده تدوین شده اند و همچنین به کتابهایی که به شکل معجم و الفبایی و دائره المعارفی نوشته میشوند.
مولف « الموسوعه الفقهیّه المیسّره » خاطرنشان کرد: این موسوعه جز دسته دوم و دارای ویژگیهایی چون شمولیت، ترتیب سهل و آسان، روش نگارش آسان و ذکر منابع است، کتاب های فقهی غالباً دارای تعقید لفظی و پیچیدگی در اسلوب نگارش دارند که این امر امکان استفاده از آنها را مگر برای طبقه خاص ممکن نمی سازند.
وی تصریح کرد: لذا لازم است در نگارش موسوعه از روش های آسانی که بتواند معارف شریف فقهی را در اختیار خواننده قرار دهد، استفاده شود، هدف از موسوعه به شکل عموم رساندن علوم به مخاطبان به زبان ساده تر در کمترین زمان است، زیرا اگر کسی بخواهد معنا و احکام یک اصطلاح را بداند در حالیکه فعلا زمان رسیدن به آن و یا منابع و مدارک آن را ندارد، بهترین وسیله برای رسیدن به آن، موسوعه است.
وی با اشاره به تاریخ موسوعه نویسی گفت: در نیمه دوم قرن ۱۴ هجری قمری و نیمه دوم قرن ۲۰ میلادی کوششهایی برای تدوین یک دائره المعارف فقه اسلامی بوجود آمد که حاصل آن پیدایش دو دائره المعارف شامل « موسوعه الفقه الاسلامی » معروف به « موسوعه جمال عبد الناصر » بود.
مولف « الموسوعه الفقهیّه المیسّره » بیان کرد: ایده موسوعه نویسی همچو ایده های کمالی در حوزه علوم اسلامی بعد از انقلاب اسلامی در اذهان علما و اهل فکر جرقه زد، و جسته و گریخته فرهنگ نامه های متعددی در فقه و اصول تدوین و چاپ شد.
وی در مورد تدوین« الموسوعه الفقهیّه المیسّره » عنوان کرد: در نگارش آن ابتدا چهار هزار اصطلاح فقهی، و یک هزار اصطلاح اصولی را جمع آوری کردم، چند سال بعد کار اصولی را متوقف نمودم، و شروع به کتابت در فقه نمودم.
آیت الله انصاری خاطرنشان کرد: بخش اصلی موسوعه، فقهی است اما دو ملحق دارد که شامل ملحق اصولی و ملحق تراجم علمایی است، این اثر در جهت فراهم سازی نیازهای پژوهشی و افق گشایی در تحقیقات فقهی و اصولی جایگاه مهمی دارد.