به گزارش پایگاه خبری ثروت ایرانی، احمدرضا اجتهادی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۵ هزار دانشآموز در ۷۰۰ فضای آموزشی در قالب ۶ هزار و ۷۰۰ کلاس درس تحصیل میکنند.
وی سهم هر دانشآموز از فضای آموزشی قم را ۴.۲ مترمربع دانست و افزود: این میزان در سطح کشور بهطور میانگین ۵.۲ مترمربع است که بر این اساس سرانه فضای آموزشی استان قم، یک مترمربع به ازای هر دانشآموز و از میانگین کشوری کمتر است.
اجتهادی ادامه داد: بنابر استانداردهای موجود، سرانه فضای آموزشی باید هشت متر مربع باشد و اگر ۳۰۵ هزار مترمربع فضای آموزشی معادل ۱۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه در قم احداث شود، استان به میانگین سرانه آموزشی در سطح کشور خواهد رسید.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم ابراز کرد: استان قم از لحاظ سرانه آموزشی رتبه ۲۷ را در سطح کشور دارد و در کنار استانهای سیستانوبلوچستان، آذربایجان غربی، البرز و تهران قرار گرفته است.
وی گفت: از سوی دیگر به لحاظ تراکم دانشآموزان در کلاس، قم در رتبه سوم قرار دارد و بهطور میانگین ۳۰ دانشآموز در هر کلاس حضور دارد؛ البته در برخی مناطق از شهر قم بیش از ۴۰ نفر در هر کلاس تحصیل میکنند.
اجتهادی اضافه کرد: سالانه ۱۰ هزار دانشآموز به جمعیت دانشآموزی استان اضافه میشود که بر این اساس سالانه باید ۳۰۰ کلاس درس بهصورت ثابت احداث شود تا فضای آموزشی برای پوشش این تعداد دانشآموز فراهم شود.
به گفته وی، حدود ۴۰ هزار دانشآموز غیرایرانی معادل ۱۴ درصد جمعیت دانشآموزی قم، در استان قم تحصیل میکنند.
وی خاطرنشان کرد: ۲۱ درصد مدارس استان پارامترهای لازم را برای مدرسه مستحکم ندارند و نیازمند بازسازی هستند همچنین ۲۵ درصد مدارس استان نیز نیازمند مقاومسازی و تعمیرات اساسی هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم گفت: سال ۱۳۹۹، ۵۵ کلاس درس، در سال ۱۴۰۰، ۶۳ کلاس، در سال ۱۴۰۱، ۱۴۰ کلاس و در سال گذشته با استفاده از اعتبارات ملی، استانی و خیران ۲۱۰ کلاس درس احداث و تحویل مجموعه آموزشوپرورش شد.
اجتهادی افزود: امروز حدود ۳۵۰ کلاس درس شامل طرحهای ملی، استانی و خیران در استان قم در حال احداث است؛ در دولت سیزدهم چهار برابر دولت قبل در قم فضای آموزشی احداث شده است همچنین در طول ۱۷ سال گذشته، بیشترین مدارس قم در مناطق محروم استان ساخته شدهاست.
وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان برای تجهیزات مدارس قم هزینه شده است، گفت: ۱۰ درصد مدارس قم بخاری گازی دارد که غیراستاندارد میدانیم و باید تعویض شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم بیان کرد: خیران در ساخت ۷۰ درصد مدارسی که در سال گذشته تحویل شد، مشارکت داشتند و بر اساس میزان دقیق مشارکت، حدود ۵۰ درصد مدارس را خیران تکمیل و احداث کردهاند.
اجتهادی افزود: مجمع خیران استان قم در سال ۷۷ شکل گرفت؛ در طول بیش از ۲۵ سال خدمت این مجمع، ۳۰۰ خیر بیش از ۱۰۰ قطعه زمین تحویل آموزشوپرورش دادهاند.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد فضاهای آموزشی قم را خیران احداث کرده اند، اضافه کرد: بر اساس قانون، اگر خیری ۵۰ درصد احداث مدرسهای را انجام داد، دولت موظف است ۵۰ درصد مابقی را انجام دهد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم با اشاره به اینکه مدارس امروز به لحاظ نیاز مالی در وضعیت مناسبی نیستند، بیان کرد: خودکفایی مدارس باید در کشور نهادینه شود که در این زمینه احداث فضاهای محدود مدیریت شده تجاری و نصب سامانههای خورشیدی در مدارس در دست اقدام است.
اجتهادی با بیان اینکه قم بهعنوان اولین استان تجاریسازی مدرسه را پیگیری کرد، افزود: سال گذشته برای اولین بار در قم از کمیسیون ماده پنج مجوز حداکثر ۱۰۰ مترمربع فضای تجاری بدون نیاز به پارکینگ برای هر فضای آموزشی اخذ شد.
وی عنوان کرد: هماینک ۲۰ فضای تجاری در سطح مدارس استان داریم که درآمدی برای مدارس است و پیوست فرهنگی و اجتماعی این فضاها نیز در سطح ملی تصویب خواهد شد.
وی، استفاده از سامانههای تولید برق از انرژی خورشیدی را طرح دیگری برای درآمدزایی مدارس عنوان و خاطرنشان کرد: به ازای هر ۲۰ کیلووات سامانه خورشیدی که در مدارس احداث شود، ۹ میلیون تومان درآمدزایی ایجاد میشود؛ سرانه سالانه مدارس پنج میلیون تومان است.






