به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تامین اجتماعی قم،وی افزود: در دولت مردمی سیزدهم، یکی از مهمترین اولویتهای مدنظر رئیسجمهور که در ایام انتخابات هم مطرح شد، مبارزه با فساد در دستگاههای اجرایی کشور است که اگر در دستگاههای اجرایی پیشگیری لازم صورت گیرد، طبیعتاً بسیاری از پروندههای قضایی تشکیل نخواهد شد و نارضایتیها و گلایههایی که گاهی بهحق در جامعه وجود دارد، از بین خواهد رفت.
لطیفی همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱ سیاست ما در سازمان امور اداری و استخدامی و هیأت عالی رسیدگی به تخلفات اداری، یکپارچهسازی و سامانهمند کردن رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاههای اجرایی بوده است.
وی افزود: طبق بررسیها، در سال گذشته عمده تخلفات گزارش شده در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری، توسط مدیران دستگاهها گزارش شده و متأسفانه کمترین حجم گزارشها از طرف مردم و اشخاص بوده است، درحالیکه وقتی وارد میدان میشویم در مواجهه با مردم، گاهی اوقات گلایهها زیاد است. اینجا یک سئوال پیش میآید که با وجود اینکه گلایه وجود دارد و گاهی هم به این گلایهها بهحق است چرا منجر به تشکیل پرونده و رسیدگی در هیأتهای تخلفات اداری نمیشود؟
لطیفی ادامه داد: عمده مسئله این است که یا نتوانسیتم مردم را نسبت به حقوقی که در دستگاه اجرایی دارند، آگاه کنیم یا گاهی اوقات مردم نسبت به نتیجه شکایت احتمالی و منتج به نتیجه شدن آن ابهام دارند. یا اینکه سامانههای ما در دسترس نیست یاآن سادگی لازم راندارد یا امنیت لازم برای مردم وجود ندارد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: سامانهای که امروز رونمایی میشود، بهراحتی در دسترس مردم است، هم استفاده از آن آسان است و هم هر فرد بدون اینکه هویت گزارشدهنده افشا شود، میتواند مشکلات خود را مطرح کند و امیدواریم که این سامانه بتواند سهم مشارکت مردم در اداره دولت مردمی را افزایش دهد.
وی با انتقاد از کسانی که توسعه سامانههای گزارش مردمی و نظارت را به معنای بیاعتمادی به کارکنان میدانند، نظارت مردمی را ضمانت رضایت مردم دانست و افزود: امیدواریم روزی برسد که کسی در این سامانه هیچ گزارشی ثبت نکند؛ به این معنی که هیچ تخلفی صورت نگیرد و شکایتی وجود نداشته باشد، اما در حال حاضر به بازخوردهایی که از سوی مرم منعکس میشود در دولت مردمی و برای حل مشکلات مردم نیاز داریم.
لطیفی همچنین از آمادگی سازمان امور اداری و استخدامی برای توسعه همکاری با سازمان تأمیناجتماعی خبر داد و گفت: راهاندازی این سامانه، کار ارزشمندی است اما نباید به همین حد رضایت دهیم و در این سطح متوقف بمانیم و باید در کنار فراهم شدن امکان ثبت شکایت و گزارش تخلفات احتمالی، سازوکاری هم برای ارائه نظرات و انتقادات احتمالی نسبت به فرآیندها و حتی قدردانی و تجلیل از کارکنان هم پیشبینی شود.
وی از تجربه نسخهنویسی الکترونیک و حذف دفترچههای کاغذی بهعنوان اقدامی ارزشمند در هوشمندسازی فرایندهای ارائه خدمات نام برد و بر ضرورت احصای همه خدمات و فرایندها و اصلاح فرایندها برای استقرار آرمان دولت هوشمند به معنای واقعی آن، تأکید کرد.