به گزاش پایگاه خبری ثروت ایرانی ، ابوالفضل خاکی، رئیس هیات مدیره شرکت توسعه نمایشگاههای بینالمللی قم، با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی این نمایشگاه اظهار داشت: قم بهعنوان قطب تولید کفش صنعتی کشور، سالانه توان صادراتی ۱۰۰ میلیون دلار را دارد. با این حال، فراهم نبودن زیرساختها مانند راه دسترسی آسان، مانع استفاده حداکثری از این ظرفیت شده است.
وی با تاکید بر اهمیت تکمیل پروژه نمایشگاه بینالمللی قم افزود: این پروژه که در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، نیازمند همراهی بیشتر مسئولان است. علیرغم صرف ۱۴۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی، تنها ۳۰ درصد پروژه پیش رفته و برای تکمیل آن، حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم. با این حال، مشکلاتی مانند صدور مجوزهای لازم و انتقال سند زمین، مسیر توسعه را دشوار کرده است.
سرمایهگذاری خارجی در بنبست
سید جهانگیر پیشوائی، عضو هیات مدیره شرکت، از عدم همراهی مسئولان در جذب سرمایهگذاری خارجی انتقاد کرد و گفت: «هیئتهای بازرگانی خارجی، بهویژه از چین، برای سرمایهگذاری ۱۰ میلیون دلاری در توسعه نمایشگاه اعلام آمادگی کردهاند. اما نبود سند و عدم صدور مجوزهای لازم، این فرصتها را از بین برده است.
پیشوائی همچنین از اهمال در اجرای مصوبات استانی انتقاد کرد و گفت: طرح اتصال نمایشگاه به اتوبان و ایجاد رمپ خروجی، سالهاست در بلاتکلیفی به سر میبرد. این موضوع، علاوه بر ایجاد بار ترافیکی در میدان ۷۲ تن، رفتوآمد غرفهداران و بازدیدکنندگان را نیز با مشکل مواجه کرده است.
پیشوائی همچنین با اشاره به زمین ۲۰ هکتاری نمایشگاه که تمامی هزینههای آن پرداخت شده است، افزود: «با وجود پرداخت هزینهها، سند زمین هنوز انتقال نیافته است و این موضوع، روند توسعه را به تعویق انداخته است. همچنین در حالی که ۱۷ میلیارد تومان برای احداث پارکینگ و امکانات رفاهی هزینه شده است، برخی ادعا میکنند این زمین غصب شده است.
انتقال نمایشگاه به تهران؛ ضربهای به صنعت کفش قم
صابر عمو رسولی، مدیرعامل نمایشگاه، به اقدام سلیقهای برخی انجمنها برای برگزاری نمایشگاه کشوری کفش در تهران اشاره کرد و گفت: «این تصمیم، ضربهای به برند کفش قم است. صنعت کفش قم به اندازهای ظرفیت دارد که هر ساله نمایشگاهی تخصصی در سطح بینالمللی برگزار کند. اما انتقال این نمایشگاه به تهران، باعث کاهش سرمایهگذاریها در قم شده است.
نمایشگاه، ظرفیتی برای آینده قم
حسن آقاجانی، عضو هیات مدیره شرکت، تأکید کرد که نمایشگاه بینالمللی قم میتوانست یک پروژه تجاری سودآور باشد، اما به دلیل تعهد به صنعت استان و اشتغالزایی، بهعنوان نمایشگاهی دائمی و بینالمللی طراحی شد. وی با ابراز تاسف از عدم حمایت مسئولان وقت، افزود: «اگر این پروژه در زمان خود بهطور کامل حمایت میشد، امروز قم میتوانست یکی از قطبهای نمایشگاهی کشور باشد.
نمایشگاه بینالمللی قم، بهعنوان ویترین صنعت و تولید استان، با موانع متعددی روبهروست. کارشکنیها، عدم همکاری مسئولان، و مشکلات زیرساختی، این پروژه عظیم را در خطر ناکامی قرار داده است. در حالی که این نمایشگاه میتواند موتور محرکهای برای اقتصاد استان باشد، ادامه بیتوجهی به نیازهای آن، تنها فرصتهای بیبدیلی را از دسترس دورتر خواهد کرد.