خبری که موجب شد گزارشگر حوزه میدانی و مردمی ما، از چند و چون این خبر و دیدگاهها و واکنشها گزارشی تهیه کند و ناگفتهها و گلایهها را به گوش مسئولان برساند.
در قدمهای نخست، اطلاعاتی به دست آمد که نشان میداد نمایشگاه قم که قرار بود دیماه به میزبانی استان قم برپا شود و به نوعی اعتبار قم به شمار میرفته و ظرفیتهای مهمی را برای قم به همراه داشته با یک موازیکاری، بخش مهمی از ظرفیت خود را از دست میدهد و انجمن کفش با اقدامی سلیقهای، مانع از بهرهمندی قم از همه توانایی در این نمایشگاه میشود.
از جمله گلایههای اصلی عزیزان این است که نمایشگاه کفش ایران را باید انجمن یا جامعه کفش کشور برگزار نماید و این ها متولی کفش ایران نیستند بنابراین انجمن کفش ماشینی قم باید به این نکته مهم توجه داشته باشد، به ویژه اینکه سالهای قبل فقط نمایشگاه قم شوز قم را برگزار می کرده و وظیفهای برای برگزاری نمایشگاه ایران نداشته و باید این امر را به متولیان در جامعه کفش ایران واگذار کنند و روی رفع مشکلات غرفهداران در قمشوز بپردازند، نه اینکه حتی صنعتگران، دلگرمی خود را برای حضور در نمایشگاه قم نیز از دست بدهند و از اینجا رانده و از انجا مانده باشند!
این در حالی است که قم، قطب اصلی تولید کفش کشور بوده و ۷۰ درصد از صادرات کفش کشور نیز مربوط به قم است و بخش کفش ماشینی قم از جمله خوشههای صنعتی موفق استان و کشور به شمار میرود.
همچنین ۳۰۰ واحد تولیدی در صنعت کفش قم فعال است و این بخش ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم در قم وجود دارد و ۳۴ کشور دنیا از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و برخی کشورهای آفریقایی مقصد صادرات کفش هستند.
همچنین بنا به گفته مسئولان در گمرک استان قم، در سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۲۰ تن کفش و صندل به ارزشی نزدیک بر ۲۳ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۰۲ دلار از این گمرک به دیگر کشورها صادر شده است.
حال با چنین ظرفیتهای مهمی، این سوال وجود دارد که چرا انجمن صنعت کفش به یک باره چنین تصمیمی گرفته است و با توجه به بازخوردهای مثبتی که از صنعت کفش در استان قم وجود داشته و چنین صنعتی که در سطح استان یارانه دریافت کرده و از منابع استان استفاده کرده اما نمایشگاه آن در استان دیگر برگزار شود تا با این نگرش، صنعت استان دیده نشود و اشتغالهایی که میتواند در مجاورت این نمایشگاه شکل بگیرد به استان دیگری سوق پیدا کند.
ما در گزارش میدانی با این مطالبات مواجه شدیم که چرا صنعت کفش قم با چنین گستردگی در تولید و صادرات، انجمنی داشته باشد که در نزدیکی تهران نمایشگاه برگزار کند و با این رویه، نمایشگاه قم ضعیف دیده شود، در واقع، هزینه سرمایه کفاشان و صنعت گران قم در استان دیگر چه معنایی ندارد؟
از طرفی تشریفات عجیب و غریب برای برندسازی شخصی از جیب صنعتگران کفش قمی و اینکه عالیبافیها تولید کنند و تهرانی نشینها خرج، آیا به نفع صنعت کفش استان قم خواهد بود؟
در این باره باید به متولیان سازمان صمت و استانداری قم نیز هشدار بدهیم که نگذارند کفش قم، دست مایه تصمیمات شخصی شود، به ویژه اینکه عزیز یا عزیزان تصمیم گیر انجمن کفش قم در این خصوص بیهیچ مشاوره تخصصی، ظرفیت کفش را به تهران برده و بدون نظرسنجی انجمن کفش ماشینی قم اهدافی را دنبال کرده که به نفع قم نیست.
با این شرایط کفش قم در زمینه نمایشگاهی، پشتوانه اصلی خود را در زمینه حمایتهای انجمن کفش از دست داده و عدهای از فعالان صنعت کفش نگران گرفتن غرفه در نمایشگاه قم هستند و از طرفی در تهران نیز با هزینه بالایی باید اقدام به برپایی نمایشگاه در تهران نمایند که این نیز برای بسیاری از متولیان مقدور نیست.
در واقع صنعت قم مجبور است نمایشگاهی گران در تهران داشته باشد آن هم با صنعتی ارزان و طبق گزارش مردمی ما باید ۴ برابر قم برای این نمایشگاه در تهران هزینه کنند.
طبق گزارش میدانی از دغدغه مندان این صنعت؛ در رویدادی که ما با کوچ زمستانه انجمن کفش استان قم به تهران و هزینه در تبریز مواجه هستیم همه چیز در نمایشگاه حاضر است اما انجمن و فعالان این صنعت غایب هستند.
گفتنی است انجمن تخصصی صنایع کفش استان قم پس از برگزاری دو دوره موفق نمایشگاه قم شوز یا همان نمایشگاه تخصصی صنعت کفش استان قم، امسال ظاهرا قم را پشت سرگذاشته است و بنا دارد تا نمایشگاه کفشی را در نزدیکی تهران برگزار کند که دلیل این تصمیم آن هم در زمانی که استان قم هم نمایشگاه دارد و هم مشتاقان و مخاطبانی برای حضور در نمایشگاه کفش با چه معیارهایی چنین برنامهریزی صورت گرفته است.
در این راستا برگزاری هفت دوره نمایشگاه تخصصی صنعت کفش استان قم موجب آن شد تا برند کفش، صندل و دمپایی استان قم در منظر دید عموم قوی و متنوع ظاهر شود و آورده آن تحول در نوع و حجم تولیدات موجب شد تا نگاه ها در عرصه بین الملل و داخلی به صنعت کفش و دمپایی قم تغییر پیداکند و سیل مخاطبان، بازرگانان و تجار داخلی به سمت نمایشگاه کفش قم و منطقه ویژه تولید کفش عالیباف روانه شود.
خبرنگار ما در این زمینه در گزارش میدانی و بررسی های خود این گونه اعلام می دارد که تولیدکنندگان کفش در قم، توانسته اند در کارنامه خود تولید حدود ۳۰ میلیون جفت کفش را رقم بزنند و در ادامه مسیر به صادرات قابل توجهی برسند که طبق آخرین اعلام گمرک استان قم، صنعتگران کفش استان توانسته اندتا آذرماه سال جاری حدود ۱۵ میلیون جفت کفش صادرات داشته باشند.
این توان تولیدی و صادراتی موجب آن شده است تا برگزاری نمایشگاه صنعت کفش در استان جزو ملزومات اصلی برای صنعتگران کفش باشد و مطالبه برگزاری این نمایشگاه و تمایل به شرکت در آن، سالانه رو به افزایش است و تقویم نمایشگاهی استان قم نمیتواند خالی از نمایشگاه کفش باشد.
حال آنکه انجمن تخصصی صنایع کفش استان قم با وجود ظرفیت نمایشگاه بین المللی استان قم و تمایل شرکت تولیدکنندگان کفش در نمایشگاهی بومی، چرا از قم کوچ کرده است مشخص نیست و باید دید این کوچ چه آورده ها و چه معضلاتی را برای صنعت کفش قم همراه خواهد داشت.
بدون شک حضور تجار و بازرگانان بین الملل در استان، افزایش حجم تولید، ایجاد شبکههای ارتباطی بین زنجیره تولید و همچنین کمک به صادرات کشور از جمله عناوینی می باشد که با برگزاری نمایشگاه در سطح استان رقم می خورد و در ادامه در صورت حذف نمایشگاه تخصصی یک صنعت، این موارد از ذیل آن حذف خواهد شد.
هزینه پول های کفاشان و صنعتگران قمی در تبریز!
زمانی که برگزاری یک نمایشگاه توسط انجمن کفش از استان خارج می شود، بدون توقع نیست که همایش ها و رویدادهای مربوط به این نمایشگاه آن هم با مدیریت و هزینه انجمن کفش استان قم در تبریز برگزار شود و در همین راستا انجمن کفش قم رویدادی را پیرامون غرفه داری و اجرای نمایشگاه در هتلی در تبریز برگزار کرده است!
صنعت کفش،دمپایی و صندل همواره جزو صنایعی بوده است که براحتی محصول نهایی ارزان قیمت را در بین محصولات تولیدی میتوان یافت اما نکته حائز اهمیت و برخی شنیده ها از غرفه داران نمایشگاه کفش خارج از استان حاکی از آن است که هزینه های سنگینی بر سر تولیدکنندگان کفش استان آوار شده است!
هزینه زمین نمایشگاه، غرفه سازی، پرسنل و نیرو، افزایش هزینه حمل و نقل و ترابری، افزایش هزینه های اجراه وسایل و تجهیزات و هزینه آب و برق از جمله مواردی است که در مقایسه با قیمت نمایشگاه قم تفاوت فاحشی دارد و در این اوضاع اقتصادی و شرایط سخت تولید موجب شده است تا بار زیادی بر کفاشان و صنعتگران کفش تحمیل شود!
در پایان امید است با توجه به دغدغههایی که برای متولیان صنعت کفش در استان قم به وجود آمده مسئولان در این باره ورود کرده و قبل از برپایی نمایشگاه در قم، در این خصوص چاره اندیشی کنند تا بتوان در مسیر هم افزایی و مدیریت یکپارچه، این معضل را نیز به بهترین شکل پشت سر گذاشته و نویدبخش اخبار خوبی در فعالان در این صنعت مهم در استان قم باشیم.