تاریخ : یکشنبه, ۲ دی , ۱۴۰۳ Sunday, 22 December , 2024
3

شهروندان صرفا به امدادخودروهای مورد تائید اعتماد کنند

  • کد خبر : 6650
  • 28 تیر 1403 - 14:16
شهروندان صرفا به امدادخودروهای مورد تائید اعتماد کنند
فخرالدین یوسف پور؛ رئيس اتحاديه مکانيک استان قم گفت: 16 ارگان عهده دار مسئوليت در جهت ساماندهي امداد خودرو در قم هستند که بايد دست در دست هم بدهند و معضلات فعلي را رفع کنند.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم گفت: ۱۶ ارگان عهده دار مسئولیت در جهت ساماندهی امداد خودرو در قم هستند که باید دست در دست هم بدهند و معضلات فعلی را رفع کنند.

 

رضا ثابتان فدایی در خصوص فعالیتهای اتحادیه و برخی از برنامهها در جهت ساماندهی امور به خصوص امداد خودرو اظهار داشت: زمانی که مسئولیت ساماندهی امدادخودروهای استان قم را از صنعت معدن به اتاق اصناف و از اتاق به اتحادیه مکانیک بنده سپردند نائب رئیس اول اتحادیه بودم.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم افزود: ۵ سال قبل به دلایل شکایت زیادی که از ایران خودرو وجود داشت، از صنعت معدن خواستند تیمی برای ساماندهی امداد خودروی قم شکل بگیرد و خداوند لطف کرد و قرعه به نام من افتاد و یا از بدشانسی به من اگذار شد.

وی در این خصوص بیان کرد: وقتی راه و پایانهها فهرست را تحویل دادند امدادخودرو نیازمند یک ساماندهی اساسی بود، از آن جایی که امداد خودروها ۲۵ سال زیر نظر کانون جهانگردی و ۱۵ سال زیر نظر راه و پایانه ها بودند به دلیل شکایت ها و نارضایتی، صنعت و معدن آن را به اتاق اصناف سپرد و اتاق اصناف به صنف مکانیک واگذار کرد.

ثابتان فدایی عنوان کرد: زمانی که فهرست را به ما ارائه دادند ۱۴۵ پرونده به ما تحویل داده شد، بابررسیها مشخص گردید از این تعداد ۴۵ پرونده فعال هست و ۱۰۰ مورد اصلا فعال نیستند، در واقع۱۹ شرکت در این راستا فعالیت داشتند که از این تعداد در چند سال اخیر بسیاری از شرکتها از چرخه فعالیت خارج شدهاند.

وی عنوان کرد:با کمک اقای شعبانی و مهندس پروار توانستیم ۴ شرکت فعال در قم را شناسایی کنیم که شامل کانون جهان گردی با مسئولیت سالار دانش پژوه و پیش رو مهیاران با مدیریت اقای خسن جلال وند و رفاه پارسان با مدیریت علی مالکی و بنیاد تعاون ناجا به نام قاصدک گستر با مدیریت اکبر رحیمی بود.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم خاطرنشان کرد: بنا به وجود مشکلاتی که در گذشته دیده میشد برخی از شرکتها و فعالان زیر بار نمی رفتند و هنوز هم شرکتی وجود دارد که حاضر به پذیرفتن شرایط برای ساماندهی این وضعیت نیست.

وی ادامه داد:این شرکتها باید ماشین ها را بیاورند و به آنها کارت بدهیم و آن را ساماندهی کرده و کد بدهیم، در این ارتباط کانون جهان گردی ۱۲۰ نفر به ما لیست دادند که طبق لیست اقدام به صدور کارت کردهایم، در این زمینه بیش از ۷۹ نفر آمدهاند و بقیه مراجعه نداشتهاند.

ثابتان فدایی گفت: دلیل نیامدن آنها فراوان است اما مهم ترین دلیل اینکه اتحادیه قدرت اجرایی ندارد، ما باید به این افراد اخطار بدهیم و با حمایت مسئولان بتوانیم متخلفین را به قوه قضائیه معرفی کنیم، چندین بار اسامی را به آقای مسلم خانی نماینده دادستان دادهایم و امیدواریم در این باره تمهیداتی اندیشیده شود.

وی افزود:در طول دو ماه به طور فشرده گشت زنی را در جاده ها آغاز کرده ایم و سه هفته در جاده گرمسار و گازرون و جاده کاشان یا قم تهران ماشین هایی که کد بندی نشده را شناسایی می کنیم.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم عنوان کرد: در مجموع ۱۲۰ خودرو را توانسته ایم در این مدت شناسایی کنیم که ۲۰ مورد آن در سال جاری بوده است، ما درخواست داریم این عزیزان بیایند و مجوزهای لازم را اخذ کنند تا زیر مجموعهها مشخص و قانون انجام شود.

وی تصریح کرد: آنها نیز خواسته هایی دارند که متاسفانه اتحادیه مکانیک در این باره سرمایه و بودجه ای ندارد و از بودجه شخصی برای بسیاری از امور استفاده می کنیم.

ثابتان فدایی خاطرنشان کرد:سال گذشته ۸۵۰ ساعت بازرسی انجام شد که زیر مجموعه خدمات خودرویی بوده است، اما اصناف هزینه این بازرسیها را قبول نکردند، هر چند همچنان نیز برای ساماندهی بهتر متحمل این هزینههای شخصی میشویم.

وی بیان کرد:ما تا ۱۸ بهمن سال قبل زیر مجموعه خدمات خودرویی بودیم و امسال اتحادیه را تفکیک کردیم و من رئیس اتحادیه هستم، ولی در این شرایط باید با دشواری اموال اتحادیه را بگیریم، ما از هیات مدیره نیز تقاضا کردیم به ما کمک کنند اما آنها نیز با توجه به مشکلاتی که وجود دارد آن را نپذیرفتند.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم اظهار داشت: بنده نیز بنا به دلایلی این وظیفه سنگین را پذیرفته ام اول اینکه قول داده بودم این بخش را ساماندهی کنم، دوما مهندس پروار قبل از اینکه من رئیس اتحادیه باشم از ما پشتیبانی می کرد و کمک خوبی در زمینه رسیدگی به شکایات امدادخودرو داشتند.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی آقای خرم در اتاق اصناف نیز حکمی را برای من صادر کردند تا مسئول ساماندهی از طرف اتاق اصناف باشم، در این باره نخستین قدم ارائه نرخ مصوب بود که برای اولین بار در قم اتفاق افتاد و باید نرخ مصوبی که زیر نظر کمیسیون نظارت و اتاق اصناف و حمایت از مصرف کننده اعلام شده بود را اجرایی میکردیم.

ثابتان فدایی گفت: ۴ سال است که می گوییم امدادخودروهایی که در اتوبان فعالیت میکنند باید خودشان را به حوزه استحفاظی معرفی کنند، ما قدرت کافی برای مجاب کردن این عزیزان نداریم، بیش از دو ماه است دوندگی می کنیم تا نرخ مصوب زیر نظر کمیسیون نظارت و اتاق اصناف و حمایت از مصرف کننده را بگیریم و به امدادخودروها بدهیم و بتوانیم طبق مطالبات، این عزیزان را در امداد خودرو بیمه کنیم.

وی افزود: همچنین حمایت بابت لاستیک و سوخت نیز از جمله مطالبات آنهاست، اتحادیه اگر بتواند از طریق صنعت و معدن و استانداری و کمیسیون نظارت و اتاق بازرگانی این مطالبات را تامین کندگام مهمی در تحقق اهداف است اما در حال حاضر اتحادیه فاقد امکانات و توانایی است.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم با اشاره به دیگر دغدغهها عنوان کرد: حتی توان مالی برای نصب بنر در اتوبان نداریم که شرکت ها را معرفی و تعرفه ها را بیان کنیم، هر جا بخواهیم بنر بزنیم باید هزینه های هنگفتی را بپردازیم و از طرفی کسی نیست از این بنرها مراقبت کند.

وی تصریح کرد: یکی از آسیب های مهمی که وجود دارد وجود تخلف در جاده ها از سوی برخی از امدادخودروهایی است که به صورت متفرقه فعالیت دارند، از طرفی مبالغ سنگین و خارج از مصوبه نیز از دیگر مشکلاتی است که مردم را گرفتار کرده است، میتوان با قوانینی مانع از فعالیت های متفرقه و غیر اصولی شد و قوه قضائیه و دولت می توان مانع از تخلفات باشد، در این راستا باید پلیس راهور و اماکن و نماینده دادستان وارد میدان شوند.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم با اشاره به اینکه ۱۶ ارگان عهده دار مسئولیت در جهت ساماندهی امداد خودرو در قم هستند ادامه داد: باید این ارگانها دست در دست هم بدهند و معضلات فعلی را رفع کنند.

وی بیان کرد: وقتی در ۴ ماه ۵۵ مورد شناسایی کردهایم و فقط ۵ مورد مجوز گرفتهاند این بدان معناست که باید راهکاری ارائه شود تا همه از اخذ مجوزهای لازم استقبال کنند و روی خودرو کد و شماره اتحادیه را نصب کرده و به خدمت بپردازند تا مشکلات کمتر شود.

ثابتان فدایی خاطرنشان کرد: حتی برای ارائه خدمات نیز فاکتور چاپ کرده ایم و به نمایندگان شرکتها داده ایم و پس از پایان خدمات نیز امکان اخذ رضایت و امضای مشتری وجود دارد و این امر در ساماندهی فعالیتها بسیار مهم است، ولی متاسفانه فقدان همکاری ها باعث می شود چنین ساماندهی صورت نگیرد.

وی گفت: برخی از خودروها در قالب امدادخودرو به دلیل فقدان مجوزهای لازم، دست به تخلف میزنند حاضر به تمکین از قوانین نیستند، در حالی که این ساماندهی به نفع شرکت ها و همچنین مردم است، متاسفانه فقدان مجوز برای برخی از امدادخودروها، حتی مسیر شکایت را دشوار میکند و ۹۰ درصد از مردم قادر به پیگیری حقوق از دست رفته خود نیستند.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم افزود: یکی از موضوعات مهم در جهت ساماندهی، فعالیت یک دفتر از سوی اتحادیه در شهرک خودروست تا با حضور کارشناسان فنی از اتحادیه، بتوان پس از بکسل خودرو ایرادات را اعلام کرد، اما متاسفانه قدرت اجرایی نداریم.

وی تصریح کرد:از طرفی برخی از تعمیرگاهها نیز ممکن است پس از اعزام خودرو از طریق امدادخودروهای متفرقه دست به تخلف بزنند و این امر میتواند وجهه این صنف را تخریب کند، هر چند گاهی در آثار سینمایی و تلویزیونی میبینیم وجهه این صنف را تخریب میکنند در حالی که در این صنف افراد زحمت کش و صادقی نیز فعالیت دارند.

ثابتان فدایی بیان کرد: در سال جاری هنوز نرخ مصوب اعلام نشده اما پیش بینی میشود ۳۰ درصد افزایش داشته باشد، اما همین نرخ گذاری مانع از اعلام نرخ گزاری های کلان توسط امدادخودروهای فاقد مجوز خواهد شد، در حال حاضر نیز دو نرخ داریم که در عرف بازار و نرخ مصوب است و اگر بخواهیم با نرخ مصوب خودروها را ببرند مردم در جاده با مشکلات زیادی روبرو می شوند و برخی از امدادخودروها ممکن است دست به تخلفاتی بزنند.

وی تاکید کرد: ما نیازمند ساماندهی و نظارت و اعلام نرخ مصوب مناسب هستیم، به خصوص آمار شکایات این موضوع را نشان می دهد که گاهی از ۳۵۰ هزار تومان با ۵۵ میلیون تومان خسارت به دلیل تخلفات اعلام شده است، تنها مرجعی که می تواند ما را کمک کند قوه قضائیه است، البته به فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم نیز نیاز داریم تا متخلفان از این شرایط سواستفاده نکنند.

رئیس اتحادیه مکانیک استان قم عنوان کرد: در حال حاضر نرخ مصوب در هر کیلومتر در روز ۵ هزار تومان و در شب ۷ هزار تومان است که در کنار هزینه های دیگر چون آماده سازی و حق ویزیت محاسبه می شود و هر ۱۰۰ کیلومتر به طور متوسط ۵۰۰ هزار تومان حساب می شود که نرخ سال قبل است، در برخی از شرایط مانند افتادن خودرو از جاده به پرتگاه و بالا کشیدن آن  دو برابر محاسبه می شو و هزینه در برف و کولاک نیز دو برابر است.

وی اظهار داشت: شماره تماس های ۳۲۰۳۵ و ۱۶۹۳ و ۱۴۲۳ و ۳۱۱۸۴ ویژه شرکتهای فعال در قم است و باید در این باره اطلاع رسانی دقیقی صورت بگیرد، در این باره صدا و سیما و رسانه نقش مهمی دارد و در کنار تبلیغاتی که دارد باید مستندی در باره این مشکلات تولید کنند، ۱۸ استان از قم عبورمی کند و ما با کمبود نیرو مواجه ایم و امکان نظارت در این جاده ها را نداریم ولی وقتی صدا و سیما در زمینه آگاهی رسانی تلاش کند بخش زیادی از مشکلات رفع می شود.

 

لینک کوتاه : https://servateirani.ir/?p=6650

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.