به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تامین اجتماعی قم، میثم جعفری نماینده مدیرعامل و مسئول هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری سازمان تأمیناجتماعی نیز در این مراسم، ضمن ارائه گزارشی درباره طراحی این سامانه و نحوه استفاده از سامانه ثبت تخلفات، گفت: در سالهای اخیر، هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری، عموماً برمبنای گزارشهای مدیران به موضوع تخلفات اداری ورود و رسیدگی میکردند، درحالیکه در آییننامههای مربوطه تصریح شده است که مردم و مراجعان هر دستگاه هم میتوانند تخلفات احتمالی را گزارش کنند.
وی اظهار داشت: نظارت مردمی، سرمایه جمهوری اسلامی است که باید از این ظرفیت برای ایجاد رضایت عمومی استفاده کرد. بر این اساس سامانهای برای ثبت و پیگیری گزارشهای تخلفات اداری، طراحی شد که اجرای آزمایشی آن مورد استقبال قرار گرفت.
جعفری با اشاره به سهلالوصول بودن ثبت تخلفات در سامانه ثبت تخلفات سازمان تأمیناجتماعی، این ویژگی را یک مزیت نسبت به سایر سامانهها دانست و گفت: این سامانه به نحوی طراحی شده است که از راههای مختلف میتوان عملیات ثبت تخلفات را بهصورت کاملاً غیرحضوری انجام داد. چنانکه هم در سایت رسمی سازمان تأمیناجتماعی قابلیتی برای دسترسی به این سامانه طراحی شده و هم بیمهشدگان با استفاده از کیوآر کدهایی که در تابلوهایی در مراکز بیمهای و درمانی تعبیه شده است، میتوانند بعد از ورود به سامانه گزارشهای خود را ثبت کنند.
جعفری با توضیح اینکه مردمیسازی فرایند نظارت، مستلزم استفاده از زبانی مردمی است، گفت: در این مسیر تلاش شده است تا از زبانی مردمی برای توضیح فرایند و اطلاعرسانی پیرامون حقوق مردم استفاده شود.
نماینده مدیرعامل و مسئول هماهنگی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری سازمان تأمیناجتماعی، امنیت را یکی دیگر از ویژگیهای این سامانه خواند و افزود: افرادی که میخواهند در این سامانه گزارشهای خود را ثبت کنند، تنها با استفاده از نام کاربری و رمز عبور اختصاصی که هر بیمهشده سازمان تأمیناجتماعی در اختیار دارد، میتوانند اقدام کنند و از آن طرف هم تنها همکاران هیئتهای رسیدگی به تخلفات به این گزارشها دسترسی دارند و از این جهت گزارشگران عزیز اولاً به راحتی و ثانیاً با آسودگی خاطر میتوانند گزارش تخلفات را در این سامانه ثبت کنند.