به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تامین اجتماعی قم،سازمان تامین اجتماعی نهادی غیردولتی و یکی از قدیمیترین و بزرگترین سازمانهای بیمهای و درمانی متعلق به بیمهشدگان در ایران است که وظیفه پوشش بیمه کارگران، حقوقبگیران، صاحبان حرفه و مشاغل دولتی و آزاد را برعهده دارد، عملکرد این مجموعه در استان قم را مورد بررسی قرار میدهیم.
مجموعه تامین اجتماعی برای خدمت به مردم و جامعه هدف در ۲ حوزه بیمهای و درمانی به ایفای نقش اجتماعی و حمایتگری از جهادگران عرصه تولید میپردازد و مقوله تولید، امروز یکی از موضوعات مهم و اساسی کشورمان به شمار میرود که میطلبد همواره شرایطی فراهم شود تا تلاشگران این حوزه حداقل در بحث انجام امورات مربوط به تامین اجتماعی خود دغدغهای نداشته باشند، در همین راستا حائز اهمیت است که سازمانی همچون تامین اجتماعی بتواند رسالت اصلی خود را به سرانجام برساند تا موجبات رضایتمندی مردم بیش از گذشته فراهم شود.
در شرایطی قرار داریم که بنگاههای دروغ پراکنی دشمن سعی می کنند با ایجاد ابهام و مسائل حاشیهای و بی ربط در ذهنها، مردم را نسبت به عملکرد دستگاههای خدمترسان، بدبین کنند، بنابراین تلاش کردیم در این گزارش، عملکرد اداره کل تامین اجتماعی استان قم در دولت مردمی آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی را بررسی و نتیجه تغییر شاخصها و نوع خدمات را به اطلاع عموم مردم استان برسانیم.
و اما اداره کل تامین اجتماعی استان؛ هم اینک جریان خدماترسانی به جامعه هدف در قم از طریق ۴ شعبه اصلی، ۲ شعبه اقماری و ۵ واحد کارگزاری انجام میشود.
شایسته است بدانیم که جمعیت تحت پوشش این سازمان بزرگ بیمهگر اجتماعی در قم به بیش از ۸۱۵ هزار نفر میرسد که از این تعداد ۲۴۷ هزار و ۷۸۸ نفر بیمه شده اصلی و ۵۸ هزار و ۸۴۲ نفر مستمری بگیر اصلی و سایر موارد بیمهای را در این استان زیر چتر امیدآفرین خود قرار داده است.
تامین اجتماعی قم علاوه بر خدمات حضوری در حال حاضر ۵۰ خدمت در بخش کارفرمایان، ۳۰ خدمت در بخش بیمهشدگان و ۲۰ خدمت در حوزه مستمری بگیران به صورت غیرحضوری به مشتریان و بیمه شدگان خود ارائه میدهد.
همچنین در حال حاضر ارائه خدمات درمانی از ۱۵ اسفندماه جاری با اعلام کد رهگیری امکانپذیر است و بیمهشدگان و بازنشستگان برای ثبتنام یا تکمیل اطلاعات خود باید به سامانه غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir، مراجعه کنند و نسبت به ثبتنام یا تکمیل اطلاعات هویتی خود و افراد تحت تکفل و در صورت نیاز بهروزرسانی شماره تلفن همراه در سامانه، اقدام کنند.
پر واضح است این سازمان که از محل حق بیمههای دریافتی به ارائه خدمات به جامعه مخاطب خود میپردازد؛ در حوزه درمان نیز با استقرار سامانه نسخهنویسی الکترونیک و حذف دفترچههای درمان گام بزرگی در این زمینه برداشته و اکنون خدمات غیرحضوری آن از پنجره الکترونیک دولت، قابل دسترسی و استفاده است.
مدیرکل تامین اجتماعی قم در این باره با اشاره به اینکه شمار بیمهشدگان تامین اجتماعی استان با رشد از ابتدای امسال تاکنون مواجه بوده و حدود دو و نیم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، گفت: هم اکنون ۸۱۵ هزار و ۵۱۲ نفر بیمه شده در استان تحت پوشش این نهاد هستند که این تعداد، ۶۳ درصد جمعیت استان را شامل میشود.
محمد عاشوری افزود: از این تعداد ۳۰۷ هزار و ۷۱۹ نفر بیمه شده اصلی و ۵۰۷ هزار و ۷۹۳ نفر بیمه شده تبعی هستند.
وی یادآور شد: ۱۴۷ هزار و و ۸۶۱ نفر از بیمه شدگان تامین اجتماعی بیمه شده اجباری، ۶۱ هزار و ۱۴۱ نفر بیمه شده خاص و یک هزار و ۴۲۷ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم ادامه داد: ۸۳ درصد از بیمهشدگان اصلی شامل ۲۵۵ هزار و ۴۰۶ نفر را مردان و ۱۷ درصد آنها شامل ۵۱ هزار و ۷۷۳ نفر را زنان تشکیل میدهند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: در مجموع ۱۰۵ هزار و ۱۹۵ نفر مستمری بگیر تحت پوشش داریم که از این تعداد ۵۸ هزار و ۸۴۲ نفر مستمری بگیر اصلی و ۴۶ هزار و ۳۵۳ نفر نیز مستمری بگیر تبعی هستند.
عاشوری ادامه داد: از ابتدای سالجاری تا پایان بهمنماه امسال تعداد مستمری بگیران استان سه درصد افزایش داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش نشان میدهد.
وی مستمری بگیران تبعی را شامل بازنشستهها، ازکارافتادگان و افراد تحت تکفل فوتشدگان ذکر کرد و افزود: افراد پسر تحت تکفل مستمری بگیران تا زمان تحصیل، دختران تا زمان مجردی و حتی اگر دختری که تحت پوشش پدرش بوده و بعد از ازدواج، طلاق بگیرد هم بعد از آن دوباره میتواند تحت پوشش قرار بگیرد و سازمان تامین اجتماعی به آنان مستمری پرداخت کند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم همچنین میزان پرداختی به ۱۴۲۷ مقرری بگیر بیمه بیکاری طی ۱۱ ماهه ابتدای سالجاری را ۱۰۲ میلیارد تومان اعلام کرد.
عاشوری با اشاره به بیمه بیکاری بیمهشدگان که فرآیند پیگیری آن بین اداره کار و سازمان تامین اجتماعی است، گفت: اعلام بیکاری فرد بیمه شده با اداره کار است که متقاضی را به تامین اجتماعی و پرداخت بیمه معرفی میکند و این فرآیند در تامین اجتماعی قم در کمترین زمان ممکن تعیین تکلیف میشود.
مدیرکل تامین اجتماعی قم در بخش دیگری به تعهدات این ادارهکل برای ارائه خدمات درمانی و بیمهای و پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان اشاره کرد و افزود: طی این مدت سه هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان تعهدات به بیمهشدگان پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است.
عاشوری با اشاره به اینکه تعهدات تامین اجتماعی در قالب کوتاهمدت و بلندمدت به بیمه شدگان ارائه میشود، افزود: از این میزان ۳۰۰۰ میلیارد تومان مربوط به تعهدات بلندمدت بوده که به مستمری بگیران بازنشسته، از کارافتاده و بازماندهها پرداخت شد.
وی بیان کرد: همچنین تعهدات کوتاهمدت این ادارهکل نیز ۲۹۴ میلیارد تومان بوده که شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، ایام بارداری، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه مراسم ترحیم و سایر موارد دیگر است.
این مسوول یادآورشد: در این مدت اداره کل تامین اجتماعی قم در قالب تعهدات کوتاه مدت ۳ هزار و ۵۰۱ فقره کمک هزینه بارداری، یک هزار و ۳۲۴ فقره کمک هزینه پزشکی، ۳۵ فقره کمک هزینه سفر بیمار، ۲۰۳ مورد کمک هزینه مراسم ترحیم و ۹ هزار و ۴۹۴ مورد غرامت دستمزد ایام بیماری پرداخت کرده است.
مدیرکل تامین اجتماعی قم همچنین به طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان یکی از طرحهای مهم در سازمان تامین اجتماعی اشاره و عنوان کرد: ۵ هزار و ۲۶۰ نفر در یکسال گذشته تاکنون در این استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتهاند.
عاشوری ادامه داد: در واقع بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بستهای است که انواع بیمههای مرتبط با خانواده و افرادش از جمله دختران مجرد، خانمهای خانه دار و دانشجویان را شامل میشود که بتوانند برای آینده خود بیمهپردازی داشته باشند.
وی بیان کرد: در بیمه فراگیر خانواده ایرانی، زنان خانه دار، دختران و دانشجویان با سن بین ۱۸ تا ۵۰ سال، میتوانند از این طرح استفاده کنند، همچنین فرزندان خانواده میتوانند قبل از تشکیل خانواده و با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه به صورت ماهیانه از مزایای تامین اجتماعی بهرهمند شده و زودتر از بقیه به سن بازنشستگی برسند و مستمری دریافت کنند.
این مسوول یادآورشد: در واقع افرادی که تحت پوشش هیچ بیمهای نیستند و شغل ثابتی هم ندارند میتوانند از این طرح فراگیر خانواده ایرانی استفاده کنند تا برای خود سابقهای ایجاد کنند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم اظهار کرد: هم اکنون این سازمان با گسترش خدمات بیمهای خود به اقشار مختلف جامعه در تلاش است تا بسیاری از هزینهها را کاهش داده و طیف گستردهای از قشرهای مردمی را تحت پوشش قرار دهد.
وی ابزارکرد: متقاضیان برای استفاده از این طرح میتوانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه کنند و فرآیند ثبت نام به صورت غیرحضوری است.
مدیرکل تامین اجتماعی قم همچنین از پرداخت هدیه ازدواج به بیمهشدگان از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: امسال ۸۷۰ مورد هدیه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.
عاشوری با بیان اینکه متقاضیان دریافت هدیه ازدواج میتوانند با مراجعه به درگاه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی درخواست خود را ثبت کنند، تصریح کرد: امکان مراجعه به کارگزاریهای رسمی این سازمان برای دریافت این خدمت از درگاه غیرحضوری نیز فراهم است.
وی گفت: امسال در قالب تعهدات کوتاهمدت سه میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان هدیه ازدواج به بیمه شدگان تامین اجتماعی در قم پرداخت شده است.
عاشوری خاطرنشان کرد: در صورت بهرهمندی از شرایط مقرر در قانون تامین اجتماعی و وجود اطلاعات مربوط به ازدواج متقاضی در سامانه ثبت احوال، سند پرداخت هدیه ازدواج به صورت هوشمند صادر و برای واریز به امور مالی سازمان تامین اجتماعی ارسال میشود.
مدیرکل تامین اجتماعی قم بیان کرد: در صورتی که اطلاعات مربوط به ازدواج بیمهشده در سامانه ثبت احوال موجود نبوده یا با اطلاعات عقدنامه مغایر باشد، متقاضی باید با مراجعه به مرکز ثبت احوال نسبت به ثبت یا اصلاح اطلاعات ازدواج اقدام کند تا در مراحل بعدی زمینه پرداخت هدیه ازدواج از طریق درگاه غیرحضوری فراهم شود.
وی با تشریح شرایط کلی برخورداری از این خدمت، یادآورشد: کمک هزینه ازدواج هدیهای است که از سوی سازمان تامین اجتماعی به بیمهشدگان واجد شرایطی که برای نخستین بار تشکیل خانواده میدهند، پرداخت میشود و میزان آن نیز معادل یک ماه متوسط حقوق بیمه شده است.
وی اضافه کرد: بیمه شده باید در پنج سال پیش از ازدواج، حق بیمه ۷۲۰ روز کار را به شعبه تامین اجتماعی پرداخته باشد تا کمک هزینه ازدواج به وی تعلق بگیرد.
مدیرکل تامین اجتماعی قم با اشاره به اینکه ۱۴ هزار و ۹۶۴ کارگاه فعال زیرپوشش این اداره کل هستند خاطرنشان کرد: کارگاههای فعال زیرپوشش تامین اجتماعی قم نسبت به سال گذشته دو و نیم درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه بازرسی از کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی هر سه ماه یکبار انجام میشود، یادآورشد: کارگاههایی که زیر ۵۰ نفر بیمه شده دارند و به صورت پیمانکاری نیستند، مشمول بازرسی هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم تعداد نیروهای شاغل در این ادارهکل را ۲۱۴ نفر اعلام کرد که ۲۹ درصد از این نیروها دارای مدرک دکتری و فوق لیسانس، ۴۷ درصد لیسانس و ۲۴ درصد دیپلم و فوق دیپلم هستند.
عاشوری در عین حال از کمبود نیروی شاغل در ادارهکل تامین اجتماعی قم صحبت کرد و ادامه داد: برای افزایش سرعت کار در این نهاد نیاز به جذب نیروی متخصص است.
وی با بیان اینکه این دستگاه با ۴ شعبه اصلی، ۲ شعبه اقماری و ۵ کارگزاری در حال خدمات رسانی به بیمه شدگان است، ابراز کرد: از این ۴ شعبه اصلی؛ دو شعبه تیپ یک ممتاز ، یک شعبه تیپ یک مکانیزه و یک شعبه هم تیپ دو است که این تیپها براساس تعداد بیمه شده و مستمری بگیران نامگذاری شده است.
عاشوری در خصوص خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی به بیمهشدگان نیز گفت: این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تاکنون قادر به ارائه ۵۲ خدمت برخط و غیرحضوری به بیمهشدگان شده است.
وی یادآور شد: در گذشته فرد بیمهشده و یا کارفرما مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خود را برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز تامین اجتماعی برسانند.
عاشوری تاکید کرد: امروز مردم برای خدماتی چون دریافت سابقه خدمت بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، هدیه ازدواج و نسخه الکترونیک دیگر نیاز به مراجعه حضوری به مراکز تامین اجتماعی در شهر و روستا را ندارد و میتوانند در هر ساعت از شبانه روز و در زمان بسیار کوتاهی این خدمات را به صورت رایگان دریافت کنند.
این مسوول با اشاره به اینکه مرکز ارتباطات مردمی سازمان به شماره ۱۴۲۰ سامانه پل ارتباطی ادارهکل تامین اجتماعی قم با مشتریان است تاکید کرد: مردم و تمام مخاطبان تامین اجتماعی استان می توانند از این طریق در نظرسنجیهای سازمان شرکت کنند.
تامین اجتماعی قم با یکپارچه سازی خدمات خود و تکریم مراجعان، مسیر خدمت به مردم را در پیش گرفته است و در واقع تنوع خدمات و گسترهی مخاطب در سازمان تامین اجتماعی همت مضاعف و روحیه جهادی را برای خدمات مطلوب در حوزههای بیمهای و درمانی میطلبد و جهت سهولت دریافت خدمات از سازمان تامین اجتماعی، در هر ۲ بخش بیمه ای و درمان خدمات غیرحضوری ارائه میشود.